Muutosväsymys otti vallan

Kun mylläkkää oli jatkunut jo useamman vuoden, muutosväsymys alkoi näkyä henkilökunnan keskuudessa. Koskaan kun ei tiennyt, milloin tai mikä seuraavaksi muuttuisi tuoden ehkä taas uuden yt-neuvottelukierroksen mukanaan.

Nokialaiset olivat tottuneet jatkuvaan muutokseen ja organisaatiouudistuksiin jo hyvien vuosien aikana. Silloin myllerrys heitti ihmisiä todennäköisesti vain organisaation sisällä toisiin tehtäviin tai osastoille. Nyt tilanne oli toinen. Työpaikka saattoi todella olla vaarassa.

Epävarmassa tilanteessa piti toimia kahdella näyttämöllä: paitsi markkinoida osaamistaan suurella näyttämöllä, samalla vilkuilla kulisseissa vaivihkaa muualle. Kuten tuntematon kollega yt-infotilaisuuden jälkeen asian ilmaisi:

Aina pitää olla takataskussa plan B5

Laajamittaisten irtisanomisten seurauksena työmarkkinoilla alkoi liikkua yhä enemmän uutta työtä etsiviä entisiä nokialaisia ja niitä, jotka pitivät vielä toista jalkaa Nokiassa, mutta halusivat pois.

Nokialaisuus ei ollut työnhaussa enää valttikortti


Siinä missä aikaisempina vuosina Nokia-kokemus antoi työnhaussa käteen arvostetut valttikortit, nyt sen markkina-arvo alkoi rapautua. Jos samaa työtä oli hakemassa tukullinen nokialaisia, sen antoi kuvan pakon edessä töitä hakevista. Eikä epätoivo ole plussaa työmarkkinoilla.

Työhön liittyvät henkilöiden ja asiantuntemuksen vuorovaikutusketjut oli Nokialla opittu rakentamaan työyhteisön sisällä. Talon ulkopuolelle ulottuvien verkostojen suhteen esiintyi kuitenkin suurta vaihtelua.

Toisilla ulkoisia yhteistyökumppaneita oli paljonkin, mutta monilla verkostoituminen oli kuitenkin jäänyt vain yrityksen sisäiseksi. Pelkillä vanhoilla Nokia-yhteyksillä ei uudessa tilanteessa välttämättä päässyt pitkälle.

Kun työtilanteen epävarmuus alkoi valjeta, into luoda kontakteja talon ulkopuoliseen maailmaan kasvoi: nokialaisten edustus LinkedIn:issä alkoi lisääntyä tiiviiseen tahtiin. Kuten eräs haastateltava kertoo:

Laadin LinkedIn-profiilin, jota mulla ei ollut. Kävin kurssin aiheesta henkilöbrändäys työnhaussa-- rupesin sitten miettimään, että miten saan oman profiilini ja itseni tuotua esiin. Aikaisemmin sillä ei ollut väliä, mä vaan hoidin hommani. Tajusin, että mun pitää pystyä näyttämään, että mä olen joku. -Jussi

Irtisanomisuutisten myötä Nokian houkuttelevuus työnantajana heikkeni myös nuorten ammattilaisten keskuudessa: Vuonna 2014 tehdyn kyselyn mukaan it-alan opiskelijoista enää yhdeksän prosenttia halusi työskennellä Nokialla, kaupallisen alan opiskelijoista vain kolme prosenttia. (Kauppalehti 7.5.2014)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti