Komplikaatiosta kriisiin ja käänteeseen

Istuttiin myöhään, luettiin Kauppalehden tietovisoja ja tilattiin pizzaa. Tulee ihan nostalgiset tunteet kun ajattelen sitä. En asiaa edes tiedostanut, mutta nyt kaikki tulee filminauhana mieleen. Nyt tuntuu siltä, että ne olivat kulta-aikoja. Tai ehkä aika on kullannut muistot. Silti, nykyinen touhu jää kauas noiden aikojen yhteishengestä. - Maija

Yhteistä oli tämän blogin 10 kertomuksessa oli tarinankaari: kuinka hyvien aikojen jälkeen asiat alkoivat mennä huonompaan suuntaan. Tämän jälkeen tuntemukset jakautuvat kahteen luokkaan. Suurin osa haastatelluista koki, että itse asiassa halusi pois Nokialta. Muutamista tuntui, että he olisivat voineet jatkaa töitä Nokialla, jollei olisi käynyt niin kuin kävi.

Kaikki haastateltavat olivat kuitenkin sitä mieltä, että lopulta asiat kuitenkin kääntyivät parhain päin. 

Klassisen draaman käänteet


Kymmenen entisen nokialaisen tarinoissa olisi hyvinkin ainesta klassiseen draamaan. Draaman vaiheet ovat ristiriita, juonen kehittelyä, kriisi, käänne ja ratkaisu. (Teletopelius)


Esittelyjakso, ekspositio

Kuvaus Nokiasta työpaikkana, miten kaikki oli aluksi hyvin ja yhteishenki loistava.

Juonen kehittely eli komplikaatio 

Henkilön ja ympäristön välinen ristiriita tai konflikti, jonka ratkaisuun draaman toiminta tähtää: esimerkiksi liialliset työpaineet, työuupumus, onnellinen tietämättömyys tulevasta irtisanomisesta, yt-neuvotteluiden odottelu.

Kriisi, huippukohta, jossa konflikti kärjistyy


Esimerkiksi uusi mikromanageroiva tai eksyksissä oleva esimies, lopetettavat projektit, ulkoistaminen. Yhdellä haastateltavista ristiriita syntyi vasta irtisanomistiedosta.

Käänne eli peripetia, laskeva toiminta


Lakkaa etsimästä töitä talon sisältä, ryhtyy odottelemaan yt-neuvotteluiden alkamista.

Ratkaisu eli denouement, asian todellisen tilan toteaminen

Nokiasta irtisanoutuminen, yrityksen perustaminen, sapattivapaan pitäminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti